Generációk - X,Y,Z, Alfa
Baby boomer, marvel generáció, digitális bennszülött, screenager - érdekességek egy KEMI est margójára
Generációk – X,Y,Z, Alfa
2019. április 15-én az idén 5 éves KEMI est rendezvénysorozat vendége Bereczki Enikő volt, aki intergenerációs szakértő és évek óta tanulmányozza a különböző generációk sajátosságait az információs korban. Számos cikket, tanulmányt írt a témában a generációk közötti különbségekről; a generációk – munkaerőpiac – motiváció, a felnőtté válás kérdéseiről rendezvényeken, konferenciákon rendszeresen előad, illetve, oktatási intézmények és cégek számára intergenerációs képzéseket is tart.
Számos szervezet külső szakértőjeként 2006 óta (Nemzeti Családügyi és Szociális Intézet, Tempus Közalapítvány, Nemzeti Tehetségprogram stb.) (Nemzeti Tehetség Program) tevékenykedik. Évek óta rendszeresen ír generációs témában. A Pán Péter, STOP! blogot 2015-ben alapította. Posztjai rendszeresen felkerülnek az index.hu, portfolio.hu válogatásába, számos más híroldalra, cikkeit más újságok is átvették másodközlésre vagy felkérték publikációra (pl.: hvg.hu, atv.hu, moderniskola.hu, ELLE). A wmn.hu állandó vendégszerzője generációs témában.
További információk: http://hu.generationdilemmas.com/ és facebook oldal itt
A KEMI est alapvető célja az volt, hogy a résztvevő mediátorok megismerkedhessenek a különböző generációk sajátosságaival és ezáltal közelebb kerüljenek a generációs okokból kialakult konfliktusok megoldásához.
Enikő az előadásában részletesen bemutatta a generációkat. Néhány jellemzőt összegyűjtöttem, de az előadás teljes egészében megtekinthető a KEMI youtube csatornáján.
Megtudhattuk, hogy kik azok a baby boomerek, digitális bevándorlók és azt is, hogy ők miért értik meg olyan nehezen a fiatalabb generációkat. Az igaz, hogy ez fordítva is így van, ezért a generációs konfliktusok esetén kiemelten fontos lenne az oda-vissza kommunikáció és az idősebb generációk érzékenyítése mellett a fiatalabbak érzékenyítése az idősebbek iránt.
Az előadásból megtudhattuk, hogy mit is jelent az, hogy helikopterszülő és ez alapvetően az X generáció sajátossága. Ezek a szülők ugyanis azok, akik kvázi egy helikopter propellerének módjára igyekeztek beosztani a gyermekük idejét.
Kiderült, hogy létezik egy ún. Marvel generáció vagy más elnevezéssel millenium generáció, akik az 1980-1995 között született gyermekek, azaz az Y (1980 – 1995) generáció tagjai. Manapság sokat hallani a nárcisztikus személyekről, az én fontosságáról. Ez az a generáció, ahol ez hatványozottan megjelenik. Ezt a generációt nevezik még kaméleon generációnak is és jellemző rájuk a karrierspagetti, azaz ők nem akarnak egyetlen munkahelyen leragadni. Erős vezetői ambícióik vannak és nagyobb autonómiával, önálló projektekkel jól motiválhatók.
Fontos információ volt, hogy az Y generációs családokban megjelenik egy olyan probléma, hogy a férfiakra kettős nyomás nehezedik. Először is meg kell oldania a családfenntartást, másodszor pedig részt kell vállalnia magában a családi életben is. Ez sokak számára nehézséget jelent és sok konfliktushoz is vezet.
Az Y generáció egyes tagjaira jellemző még, hogy huszonévesen is tinédzserként viselkednek és szívesen laknak a mamahotelben. Később alapítanak családot, mint elődeik és jellemző még rájuk az erős függőségek is.
Az előadás második részében esett szó a két legfiatalabb generációról, a Z-ről és az Alfa-ról.
A Z (1995 - 2009) generáció vagy más néven screenagerek, digitális bennszülöttek, a világ első globális nemzedéke. Ők azok, akik a világ különböző pontjain élve ugyanabból a Jamie Oliver főzős videóból főznek. Magyarországon ők vannak a legkevesebben. Jellemző rájuk, hogy a gyorsan futó online világból nagyon nehezen tudnak nyitni az elmélyült tanulás felé. Számukra fontos a folyamatos visszajelzés, mert enélkül könnyen demotiváltak lesznek. Egyik jellemzőjük még az ún. kapunyitási pánik, amikor megtorpannak a karrierjük elkezdésekor. Ilyen esetekben szoktak ők legális egérút igénybevételével egy bizonyos időt külföldön tölteni. Az idősebb generációknak az ő esetükben meg kell érteni, hogy számukra a munkakezdés egy nagyon rizikós időszak.
A legfiatalabb generáció jelenleg az Alfa generáció. Ők 2010 után születtek, így még nagyon fiatalok és nincs túl sok információ róluk. Egy dolog azonban elvitathatatlan. Ők már születésük előtt rendelkeznek digitális lábnyommal, mivel nagyon sok szülő posztol a születendő gyermekéről fotókat, bejegyzéseket. A Commonsense Media felmérése pedig rávilágít egy igazán döbbenetes tényre. Az USA-ban az Alfa generációs gyermekek 10%-nak az első szava nem az anya vagy az apa volt, hanem a tablet. Ezen gyermekek neveltetésénél fontos, hogy itt a szülők nem csak arra nevelik őket, hogy jók és tökéletesek, hanem arra is, hogy igenis számít a véleményük a családban. Ezt pedig az igazán jó marketing szakemberek is tudják és célzottan „lövik” is reklámokkal ezt a generációt. Mindenesetre a digitális világ itt már a mindennapok része és ez megannyi veszéllyel jár. Ezek közül talán az egyik legnagyobb az elmagányosodás veszélye.
Fantasztikus volt hallgatni Enikő előadását, amely nagyon sok olyan tényre rávilágított, amiről lehet, hogy beszélünk, de nem vesszük elég komolyan. Az emberi kapcsolatokban a kommunikáció kiemelten fontos szerepet játszik és ez hatványozottan igaz a generációk közötti kapcsolatra is. Beszélgessünk és próbáljuk megérteni egymást és így eljuthatunk a harmonikusabb kapcsolatokhoz. Ez nagyon fontos is lenne a jövőnk szempontjából az élet minden területén.
A generációváltás, a generációk közötti különbözőségekből eredő konfliktusok megoldhatók a mediáció módszerével és itt különösen fontos például egy cég esetén, hogy „double win-win” helyzet alakulhat ki. A cég megmarad, tovább működik és emellett még a családi kapcsolatok is rendeződnek. Kell ennél több?
A KEMI tagjainak nevében szeretném megköszönni Enikőnek ezt a fantasztikus előadást, aminek azt gondolom, hogy lesz még folytatása. Valami elkezdődött, valami, ami elvezethet minket céljainkhoz.
Szerző: Dr. Németh Zoltán
Hozzászólás