Lovas Zsuzsa: Egyszer szólok, kétszer szólok, harmadszorra kiküldelek a teremből
Kortárs mediátor program az iskolákban: Tanítsuk meg az ifjúságot a konfliktuskezelésre!
Napjainkban egyre több iskolai konfliktusról szóló hír jelenik meg a sajtóban. Felmerül a kérdés: Hogyan tanítsuk meg a következő nemzedéket a konfliktuskezelésre? Milyen megoldások léteznek a sokszor fizikai agresszióval járó összeütközések megelőzésére? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ.
Felnőttekkel dolgozó pszichoterapeuta vagyok, akinek nagyon fontos a terápiás munka. Életem során nagyon sokszor koptattam az iskolapadot, kétszer azonban önként ültem be. Először, amikor egy pszichoterápiás osztályon dolgoztam, és bár személyes analízisem befejeztem, úgy éreztem, hogy analitikus tudásom tovább kell fejlesztenem, hogy segíteni tudjak súlyos személyiségzavaros pácienseimen. Másodszor, amikor szembesültem azzal, hogy nagyon sokan elutasítják a pszichológust „nem vagyok én bolond” felkiáltással”, még akkor is, ha igen nagy szükségük lenne rá. A legtöbb ember gyors és direkt segítségre vágyik. Mondják meg neki, hogyan lábaljon ki élete nehéz helyzetéből, és azt hiszi, van olyan kész recept, amely megoldja problémáit. Sem ideje, sem türelme, sem pénze nincs hosszabb terápiákra. Úgy éreztem új eszközökre, új technikákra van szükség, hogy számukra is kínálhassunk megoldást. Ekkor találkoztam a mediációval. Vannak ilyen nagy találkozások az ember életében, amikor ráérez, hogy régóta ezt kereste. És bár a mediáció nem új, hisz nincs új a nap alatt, alkotóelemei jól ismertek, eredetisége a folyamat egészében és az egyes szakaszokhoz rendelt technikákban van. Az évek során egyre jobban megismertem, megszerettem és alkalmaztam a mediációs eljárást válások, kapcsolattartási ügyek és munkahelyi konfliktusok esetén. És lassan eljutottam az iskolákig. Oda, ahol a pedagógusok a konfliktusok kezelésében eszköztelenek, és meglehetősen kényelmetlenül érzik magukat, hogy hatékony beavatkozások híján csupán puszta szemlélőivé válnak a kirobbanó konfliktusoknak.
A cikkben az egyik legismertebb konfliktuskezelési módszert a mediációt ismertetem, majd egy konkrét iskolai eset kapcsán a módszer gyakorlati hasznát mutatom be.
A teljes cikk oldalunkról letölthető!
A cikk eredetileg 2011-ben a Pannon Szemlében jelent meg!
(A kép forrása: http://drcwm.org )
Hozzászólás