Interjú Szeghyné Gurin Eszter mediátorral
Közvetítek az emberek között, segítem őket abban, hogy kompetens módon megoldják a vitás helyzeteiket, miközben a saját igényeiket és érdekeiket is képviselik és meghallják a másik fél igényeit, érdekeit is.
Mediátorként elsősorban családokkal (párok, kamaszok, szülők) és iskolai témákkal, munkahelyi konfliktusokkal találkozom. A közvetítés mellett fontosnak tartom a békés konfliktuskezelő módszerek megismertetését szélesebb körben.
Mikor hallott először a mediációról és mik voltak az első benyomások?
Mediációról először 2010 környékén hallottam, abban az időben sokszor elképzeltem, mi lenne ha én is képezném magam ezen a területen. Ennek az álomnak a megvalósulása kicsit késett, 2016-ban végeztem mediátorként. Ami rögtön megfogott: az a világos keretrendszer, amiben mediátorként dolgozunk és a szemléletmód, hogy az emberek kompetens módon képesek a saját konfliktushelyzeteiket közvetítéssel megoldani, nem szükséges a döntést kiadni a kezükből és pereskedni.
Mit jelent Önnek a mediáció?
Szemléletmód, a mindennapjaim része. Egy minősítés nélküli kommunikáció, saját magam és mások kompetenciáinak elismerése. Családi életben, munkahelyen, iskolában, közösségben segít felismerni azt, hogy miről is beszélünk, kinek és mire
van szüksége, konstruktív megoldások találása játszmamentes módon.
Mióta foglalkozik ténylegesen is a mediációval?
A képzés elvégzése után, elindítottam a bejegyzési folyamatot és közben igyekeztem megismertetni és népszerűsíteni, hogy miről is szól a mediáció. Bejegyzésem után hamar érkeztek az első ügyfelek is: válási, párkapcsolati, családi témákkal.
Folyamatosan tartottam, tartok konfliktuskezelési tréningeket; így kerültem kapcsolatba iskolai és munkahelyi ügyekkel is.
Mit gondol: a mediáció jövője miként alakulhat Magyarországon és mit gondol a jelenlegi helyzetről?
Optimista vagyok és szeretem azt hinni, hogy ahogy az emberek egyre jobban megismerik, meglátják az előnyeit a pereskedéshez képest, annál gyorsabban fog elterjedni. Ha az iskolai életben elterjed, akkor pedig felnő egy olyan generáció, akiknek ez lesz az elsődleges vitarendezési módszere.
Mit tekint a mediáció legnagyobb előnyének?
Nem állítanék fel rangsort az előnyök között, de fontos, hogy a hozzánk fordulók képesek kompetens módon a saját vitáikat rendezni, bizalommal lehetnek felénk a titoktartás miatt, viszonylag gyorsan megegyezhetnek, ezzel pénzt és időt spórolnak,
emberi kapcsolataikat nem rombolja a közvetítés.
Ön szerint mit csinál a mediátor?
Erről a kérdésről eszembe jutnak azok a képek, amiket a közösségi médiában terjednek, hogy a foglalkozásom a barátaim szerint, anyám szerint, az ügyfeleim szerint, stb. és amit valójában csinálok. Erre a mintára azt mesélném el, hogy sokan azt gondolják, hogy a mediátor egyszerre ügyvéd, bíró, pszichológus, tanácsadó, barát, mindentudó bölcs. Ehhez képest szeretem magamat mediátorként úgy definiálni, hogy közvetítek az emberek között, segítem őket abban, hogy kompetens módon megoldják a vitás helyzeteiket, miközben a saját igényeiket és érdekeiket is képviselik és meghallják a másik fél igényeit, érdekeit is.
Melyek azok a területei a mediációnak, amelyekkel foglalkozik?Gyakorló mediátorként milyen esetekkel találkozik a leggyakrabban és ki tudna-e emelni olyan eseteket, amelyek alátámasztják azt, hogy a mediációt szélesebb körben kellene alkalmazni?
Jellemzően párok, családok kérik a segítségemet és kezd terjedni a praxisomban az iskolai és munkahelyi ügyek száma is. Nagyon fontosnak tartom, hogy egy közvetítési folyamatban már az is siker, ha a felek között a kommunikáció javul, ha képesek belátással lenni saját maguk és a másik felé. Mivel konfliktusok vannak a mindennapokban, az emberi kapcsolatokban jó lenne, ha ez a módszer még ismertebb lenne. Konfliktusok nélküli világ nem létezik, sőt a fejlődéshez szükség is van rájuk, de az nagyon nem mindegy, hogy ezek rombolnak, vagy építkezni lehet belőlük. Közvetítéskor pont ebben segíthetjük az ügyfeleinket: fejlődhetnek, építkezhetnek, továbbléphetnek és vihetik magukkal azt az érzést és mintát, ahogyan a későbbiekben is képesek lehetnek a vitáikat rendezni.
Mely területeken lehetne szélesebb körben is alkalmazni a mediációt?
Fontos a lakosság széles körű elérése, ebben segítség lehet az iskolák elérése, ahol családokat is elérünk. Szerintem ahogy egyre ismertebb lesz a békés megoldási módja a konfliktusoknak, úgy fedezik majd fel az emberek, hogy milyen sok területen használható - a családi ügyeken kívül is, pár példa: társasházi viták, céges ügyek konfliktusai, különböző generációk együttműködésének vitái, egészségügyben előforduló konfliktusok, közösségi ügyek.
Hozzászólás